Götinsan

Yeni girdiğiniz bir ortamda, sizi tanımadan ve hakkınızda hiçbir şey bilmeden size sebepsiz yere “buraya hoş gelmedin”, “keşke hiç olmasan” benzeri sinyaller gönderen rahatsız insanlarla karşılaştınız mı? Ben çok karşılaştım, zira sakin güce dayalı prezansım bu tip özgüvensiz insanlarca hep ciddi bir tehdit unsuru olarak algılanmıştır. Neden sonra anlamaya başlarlar ki çabaları beyhude; isteseler de istemeseler de ben varım, afiderzeyn.

Bildiğiniz gibi bu arıza tipler okul, iş ve bilimum sosyal çevrede nursuz ifadeleri ve huysuz mizaçlarıyla kendilerini hemen farkettirirler. Akabinde yakın çevreleri de bu insanları şöyle açıklamalarla savunmak zorunda kalırlar:

Yeaurrrrayt.

Bu şekilde tasvir edilen Gerçi Özünde Temiz insanlardan, pratiklik adına G.Ö.T. insan olarak bahsedeceğiz. Ya da direktman götinsan diyelim, evet, bu daha kompakt.

Kafamı kurcalayan şey şu:
Nasıl oluyor da bu götinsanlar, siz kendinizi onlara “kabul ettirene” kadar size negatif davranmayı kendilerine hak görebiliyorlar? Neden götinsanlar kredilerinin sunacakları değil, kazanılması gereken bir şey olduğunu sanıyorlar? Hatta, ne cüretle böyle sanabiliyorlar?

Kredi Hadisesi
Götinsanı normal insandan ayıran unsurların başında kredi hadisesi geliyor. Peki krediyle neyi kastediyoruz? Bir nevi kişisel ülke puanı.

0 kredinin en kötü insana, 10 kredi de en iyi insana tekabül ettiğini varsayarsak, götinsan size tanışmanız esnasında 0 ila 2 kredi veren insandır. Normal (benim normlarıma, yani evrensel hakikate göre normal) bir insan ise yeni tanıştığı birine nerden baksan bir 7-8 kredi vermelidir. Kafadan 10 kredi verene ise, bizim orda enayi derler. Bugün bir 10 numara insan olmak kolay değil.

Tanışmak (işteş fiil, karşılıklı eylem)
Tanışmayı karşılıklı bir kredi alışverişi olarak düşündüğümüzde, ben karşımdaki yeni insana helalinden 7-8 kredi verirken, o bana 0-2 kredi veriyorsa, o sosyalleşmede bir götlük vardır. O zaman ben de verdiğim krediyi ŞAK diye geri alır, karşımdakine götinsan yaftasını yapıştırıveririm, göt gibi kalakalır.

Götinsan.

Götinsan seni.

Elde kalan nedir: kredibilitesi düşük, verimsiz ve huzur bozucu bir diyalog. Empati yoksunu insanlar. Sevimsiz bir toplum. Mutsuz bir yaşam. Hastalıklar. Acı. Nefret. Savaş. Kan. Ölüm. Küresel ısınma. Çok uluslu şirketler. Sansür. Minibüs. Yaptığını beğendin mi götinsan?

İyi Niyet
7-8 kredi aslında iyi niyetten başka bir şey değil. İyi niyetli olmak da her zaman iyimser veya enayi olmak anlamına gelmiyor. Hayata bakışınız istediğiniz kadar kötümser, sarkastik olsun, yeter ki niyetiniz iyi olsun. Bir götinsan değilseniz, olmalı da.

Merak etmeyin, muhatabınız cömertçe verdiğiniz o 7-8 krediyi hak etmiyorsa, üstünü zamanla geri alacaksınız. Krediler sizin en nihayetinde. Dürüst olmak gerekirse, dağıttığınız kredilerin büyük kısmını zaten geri toplayacaksınız çünkü memlekette hıyar çok. Gel gör ki, yargısız infaz yapmaya kimsenin hakkı yok.

“Götinsan götinsan diyosun ama, naabalım yani elalemin yalakası mı olalım, yovuşak mı olalım?” dediğini duyar gibiyim gururlu götinsan. Haklısın. Senden daha beter bir şey varsa, o da sahte samimiyet. Fakat götinsanlıkla sahte samimiyet arasında bayağı kalın bir çizgi, hatta bir şerit var. İçinden nezaket, saygı, empati, özgüven vesaire geçiyor… Genel bir insanlık şeridinden bahsediyoruz, orda hepimize yetecek kadar yol var. Başka bir deyişle dostum, sıradaki türkümüz sana geliyor: “Yolum İnsanlık Yolu”. Zırı zannnnnn.

Çevremizdeki Götinsanlar
Yakın çevremde de hayli götinsan var. Bazılarına mecburiyetten katlanıyorum, bazıları ise sevdiğim, kadim arkadaşlarım; zira “tanıyınca çok iyi” insanlardır gerçekten de. Ama onları yeni birileriyle tanıştırmak, karın ağrısından başka bir şey değil. Lüftediyorlar. O yüce, eşsiz, kusursuz sosyal dünyalarının sınır kapısına gelip dayanmış yabancıyla ıkınarak, lütfen tanışıyorlar. Kıçımın kenarları. Sanki karşınızdaki ölüyor sizinle tanışmak için.

İçimizdeki Götinsan
Kim bilir, belki ben de geçmişte yeni tanıştığım birilerine götinsanca davranmışımdır. O birilerinden özür dileyeyim bu vesileyle. Hayret valla, nasıl olmuş ben de anlamadım… Primata falan bağlamış olmayayım? Aslında beni biraz tanısanız, özümde çok iyi bir insanımdır, işte efenim sadece yabancılara karşı biraz bıybıy da bıybıy… Bırak allasen.

10 thoughts on “Götinsan

  1. Anlatımınızı ve kullandığınız görselleri çok beğeniyorum. Yazmak zaten zor, komik ve eğlenceli yazmak, okuyanı güldürmek çok daha zor bir şey. Siz bu amaçla yazmasanız bile, okuyucuda, en azından bende böyle bir etki yaratıyor yazılarınız..

  2. Sevgili Tedirgen,

    Bugun ve bu yazi bir milattir kanimizca. Gotinsanlik desifre edilmelidir. Bir avuc Sehir Planci ofiste kelimeler ‘ksilefon’,kahkahalar ‘darbuka’..adeta gotinsanliga dur der gibi bir kakafoni bestelemis olup, ofis ortaminda ‘baris kardeslik ve aydinlanma’ yasanmistir. Aglanacak hale gulmekten gozlerimiz yasararak mesai son bulmustur…zafer gozyaslari.Gotinsan tutumlarindaki zatlarin tutumlarindaki siddette azalma yasacagini ongoruyoruz.

    takipteyiz

    • Kakafoninizi duyabilmeyi çok isterdim :) Size ve tüm ofis ahalinize çok teşekkürler efenim!

  3. guzel gozlemler yazi da ilgi cekici. fakat kendi normlarinizin evrensel oldugunu belirtmeniz yanlis olmus.

  4. görmeden 8-9 da benden size, +1′de her yazdığınız yazı için bir kenara koymuş olsak hımmm dımmm bımmm,
    hım düşününce 7-8 vereyim bende hem çekirdek ailemi de gücendirmemiş olurum.
    cenereyşın nekss..

    • Bağa mı didin sayın Zggy? :) Video yorumlarda çıkmıyormuş ama ben izledim. Teşekkür ederim efenim, yine bekleriz!

  5. Sayın Ted, pek yerinde tespitlerinize bir yenisini eklemişsiniz, hatta bakınız sizin gibi düşünen niceleri varmış
    http://www.youtube.com/watch?v=xcmPlO5f89o
    Bir de şarkı itaf edeyim, tam olsun; “Dünyayı güzellik kurtaracak. Bir insanı sevmekle başlayacak her şey…” dırı dırı dııınnn.
    Haydi sağlıcakla…

  6. Sayın Eitherorneithernor,
    Ben kadim dostumdur. Aslında biraz saftiriktir, önüne gelene A verir ama 10 numara adamdır, yine döktürmüş yaşlı kurt. Özetle, daha önce görmediğim bu süper video ve şarkı için çok teşekkür ederim :).

  7. “Elde kalan nedir: kredibilitesi düşük, verimsiz ve huzur bozucu bir diyalog. Empati yoksunu insanlar. Sevimsiz bir toplum. Mutsuz bir yaşam. Hastalıklar. Acı. Nefret. Savaş. Kan. Ölüm. Küresel ısınma. Çok uluslu şirketler. Sansür. Minibüs. Yaptığını beğendin mi götinsan?”
    HARİKA!
    burayı okurken kahkaha attım.
    bir anda yarattığınız beklenmedik//alaycı/sahte/komik/vs dramatik derinlik gerçekten çok çarpıcı olmuş.
    yazıyı da genel olarak tebrik ediyorum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>